Reisebrev - Haugetun Folkehøyskole

Et litt annerledes reisebrev hvor vi tar dere med på en reise inn i fattigdom og hvordan det oppleves for oss rundt.

Medgidia

18. september

Vi startet dagen klokken 07 hvor vi reiste til Gardermoen for å fly ned til Bucuresti. Vi hadde en mellomlanding i München hvor vi spiste litt lunsj og var sosiale, før turen gikk videre.

Vi kom frem til Bucuresti klokken 19 på kvelden, da tok vi buss videre til Medgidia og dagsenteret vi skal bo på i 3 netter.

19. september

På morgenen var vi med for å forberede frokost til mødrene. De spiste og koste seg før vi gjorde klart aktiviteter for de. Vi fikk hilse på mødrene, de introduserte seg og etter det introduserte vi oss og vi sang for de til stor glede.

Vi fikk servert mat av noen hyggelige rumenske som jobbet i kirken, og maten vi fikk til alle måltider var fantastisk god. Etter lunsj fikk vi møte teamet bak dagsenteret, de introduserte seg selv og vi fikk bli mer kjent med måten de jobber på for å hjelpe.

Når dagsenteret stengte for dagen tok Nicoleta oss med en tur rundt nærmiljøet for å vise oss litt forskjellig. Det var en nydelig park og masse butikker. Vi fikk litt tid til å sjekke ut en butikk hvor de solgte utrolig mye forskjellig. Da gåturen var ferdig tok Cindy oss med til ett nytt prosjekt. Dette skal bli et hjem for prostituerte kvinner som vil ha en ny start. Det var rørende og stort å se.

20. september

For de fleste var dette en av de vanskeligste dagene, for vi dro på hjemmebesøk og det var ikke i nærheten av hva vi trodde det skulle bli. Vi hadde sett hvordan husene så ut og at de var i dårlig stand, men da vi kom frem til det vi i Norge kaller for «slummen» ble de aller fleste sjokkert og lei seg.

Bildene vi har sett på tv ble plutselig virkelige og ekte. Vi fikk møte og prate med disse menneskene og de åpnet hjemmene sine for oss. De som ikke var med på hjemmebesøk var igjen på dagsenteret for å leke med barna og ha en koselig dag med de.

Etter lunsj var vi samlet på dagsenteret alle sammen og vi hadde en koselig dag sammen med barna. Noen av barna fikk også klipt håret og jentene fikk fletter. På kvelden var vi på middag sammen ute med Nicoleta og Cindy. Vi fikk en fin avslutning på en veldig emosjonell dag.

CONSTANTA

21. september

Vi startet dagen med å dele opp i grupper, og de som ville dro på hjemmebesøk. De andre ble igjen for å spille fotball og leke med barna og hadde det utrolig gøy. Vi hadde kjøpt nye fotballer til stor glede for alle.

Etter lunsj tok vi buss og minibuss til Constanta. Da vi hadde fått hotellrommene var noen igjen på hotellet, og noen utforsket området rundt hotellet. Etterpå spiste vi middag og hadde en superfin avslutning på dagen.

22. september

På dagen hadde vi fritid og mange valgte å dra på shopping. Vi dro på secondhand butikker, på kjøpesenter og hadde en utrolig fin start på dagen.

Den greske restauranten ved hotellet ble et populært sted å ta lunsjen. Der var det god og billig mat!

På kvelden dro vi til et hjem for flyktninger fra Ukraina. Så dro vi til et barnehjem for rumenske barn uten foreldre. Her lekte vi, spiste pizza og sang for de.

23. september

Vi hadde fri hele dagen. Alle bestemte seg for å dra på det store kjøpesenteret. Vi fikk prøvd oss på lokal taxi som var litt spennende.

På kvelden spiste vi middag på en restaurant og vi ga gave til vår hemmelige venn.

I morgen skal vi hjem og vi har mange nye og fine minner og opplevelser i bagasjen. Mange kjenner på en større takknemlighet og et ønske om å hjelpe andre som ikke har så mye som oss.