PULS - Haugetun Folkehøyskole

PULS

Trening og ernæring
img 1

Et år med målrettet og variert trening innenfor både styrke, utholdenhet og bevegelighet.

Et år for alle som ønsker å lære mer om kosthold, ernæring og helse for en sunnere livsstil.

FAGLIG INNHOLD

  • Styrketrening
  • Løfteteknikkurs
  • Treningsplanlegging
  • CrossFit
  • Bootcamp
  • Boksing
  • Egenkroppsvektstrening
  • Basisball
  • Ropes
  • Kettlebell
  • Barrys Bootcamp
  • Klatring
  • Utholdenhetstrening
  • Løping
  • Intervall
  • Spinning
  • VO2- max test
  • Ernæring/Kosthold
  • Helse/ anatomi/fysiologi
  • Treningslære
  • Muskellære
  • Bevegelighetstrening
  • Yoga
img 1

Lærer

Maren elsker trening. Og enda bedre; hun elsker å pushe andre. Hun er utdannet PT og har tatt kosthold og trening på Norges idrettshøyskole, i tillegg til kurs fra SATS og sykepleierutdannelse

Maren driver selv med kampsport og trener variert. Gjennom Haugetun får hun utløp for mange av interessene sine og i valgfag underviser hun i både formingsfag, treningsfag og skriving. Maren er også engasjert i skolens bærekraftsatsing.

Mer om Maren

img
For meg var PULS ikke bare en linje der man fikk trene mye, men også en linje for utvikling både fysisk og psykisk. Å gå i en klasse med så godt samhold, er motiverende og inspirerende.
Aasne Rage
Info

Vi jobber PT- fokusert, slik at du lærer deg å sette mål og lage ditt eget treningsprogram.

Et år for alle som ønsker å lære mer om kosthold, ernæring og helse for en sunnere livsstil.

I løpet av året er vi gjennom følgende temaer:

Treningsveiledning: Lær deg å sette SMARTE mål for treningen din og lag din egen periode- og detaljplan.

Styrketrening: Lær deg riktig løfteteknikk, spotting og hvordan du skal legge opp styrketreningen for å nå ditt mål. Få økt kunnskap om anatomi, muskler og øvelser for å trene de ulike muskelgruppene. Bli kjent med apparater og frivekter på Sats og få kunnskap om alternativ styrketrening innenfor både Crossfit, Kettlebell og egenvektstrening.

Utholdenhetstrening: Hva er maksimalt oksygenopptak og hvordan skal man trene effektivt for å få bedre kondisjon? Få kunnskap om sonetrening, makspuls og løpsteknikk. Tren kondisjon gjennom ulike typer intervalltrening, spinning og løping. Test ditt O2-opptak ved idrettshøyskolen på slutten av skoleåret.

Bevegelighetstrening: Øk ditt bevegelsesutslag og gjør det enklere å løfte riktig. Bli mykere og smidigere. Lær om restitusjon og forebygging av skader.

Ernæring: Lær om karbohydrater, proteiner og fett og hvorfor disse næringsstoffene er så viktige for oss. Hvilke oppgaver har vitaminer og mineraler i kroppen vår? Hva er energi? Hvorfor er det så viktig å tenke på væske og ernæring når vi trener.

Helse: Anatomi, fysiologi og sykdomslære. Hvordan er kroppen vår bygd opp, hva slags oppgaver har de ulike organene og hvilke sykdommer og skader kan vi pådra oss.

Nye opplevelser: Vi besøker ulike treningssentre, snakker med ulike personlige trenere og tester ut nye treningskonsepter, som f.eks: Ropes, Basisball, Barrys Bootcamp, boksing, Bikram yoga med mer.

Pakkeliste
  • Treningstøy
  • Joggesko for inne og ute bruk
  • Bag
  • Drikkeflaske
  • Pulsklokke (hvis du har…)
  • Motivasjon og treningsglede☺
Pris

Det koster 125 500,- å gå på fotballinja.

Prisen inkluderer:

  • Innmeldingspenger for å sikre deg plassen din.
  • Dobbeltrom uten bad/dusj*
  • Studieturer
  • Mat (4 måltider/dag).
  • Foredrag.

* Du kan ønske deg et annet rom dersom du f.eks ønsker deg bad/dusj på rommet eller enkeltrom. Det medfører ekstra kostnader.

SØK PULS NÅ!

Bli sterkere, raskere og sunnere!